perjantai 16. toukokuuta 2014

Uusi elämä, vanha blogi

Banana mango smoothie

Moi! Viime kerrasta on kulunut hieman aikaa :) Olen jo oikeastaan mielessäni haudannut koko blogin paristakin syystä: 1) aikaa ja energiaa ei ole ja 2) minulla on meneillään elämäntaparemontti ja se sotii vähän tätä blogin aiempaa sisältöä vastaan. Ehkä pelkään, että alan taas himoita herkkuja ja leipomista, jos palaan bloggailun pariin... :)

Nyt tulin kuitenkin toisiin aatoksiin. Miksen voisi kirjoittaa tänne vaikka terveellisempiäkin reseptejä? Ja toisaalta myös ne herkut kuuluvat elämään. Joka tapauksessa tarvitsen paikan, johon säilöä löytämiäni lempireseptejä ja kokemuksiani. Jatkan siis päivittämistä omaan verkkaiseen tahtiini. No, ehkä vähän useammin voisin yrittää kirjoittaa ;)

Aloitin tosiaan alkuvuodesta elämäntaparemontin - niin kuin melkein joka vuosi. Tällä kertaa homma lähti käyntiin ihan eri tavalla kuin niinä miljoonana muuna kertana, kun olen yrittänyt samaa. Mulle apu löytyi kuntosalijäsenyydestä ja personal trainerin palkkaamisesta. En olisi koskaan uskonut, että ulkopuolinen apu on se, joka saa mut syömään fiksusti, mutta näköjään se toimii. Se napsautti mun aivot juuri oikeaan asentoon. Kun tiedän, että kerran viikossa joku ulkopuolinen kysyy miten syömiset ovat menneet ja paljonko olen urheillut, se auttaa mua tekemään fiksuja valintoja. Treenaaminenkin on ihan eri tavalla tehokasta, kun joku ammattilainen kertoo mitä pitää tehdä. Halpaa lystiähän toi ei ole, mutta jos se on se, mikä mulle toimii, niin se on joka sentin arvoinen.

Koska olen herkuttelija luonteeltani, niin en pysty vetämään mitään tiukkaa "kuuria". Yritänkin välttää kaikkia vippaskonsteja ja tavoitteena on ennen kaikkea löytää sellainen terveellinen ruokavalio, jota pystyisin noudattamaan koko loppu elämäni. Syön tasaisesti, riittävästi proteiinia ja yritän valita hyviä hiilareita ja paljon kasviksia ja hedelmiä. Mun uusi lempi aamu- ja iltapala on turkkilainen jugurtti (se kevyempi versio) ja rahka: sekoitetaan n. puolikas iso purkki turkkilaista jugurttia ja 1 prk rahkaa, sekaan halutessaan voi laittaa ripauksen sokeria. Sitten laitetaan sekaan omavalintaisia hedelmiä, marjoja, pähkinöitä ja muita lisukkeita. Alla on yksi sekoitus (idea täältä), joka tuo vaihtelua perus mansikka-mustikkarahkaan.

Turkish yogurt and quark evening snack

Rahkaa ja omenaa

(1 annos)

0,5-1 omena
1,5 dl turkkilaisen jugurtin ja rahkan seosta
1 taateli
1 tl hunajaa
n. 10 cashew-pähkinää
kanelia

Sekoita turkkilaisesta (3,5% rasvaa) jugurtista ja rahkasta seos. Pilko omena, taateli ja pähkinät pieniksi paloiksi. Ripottele omenanpalat ja muut lisukkeet rahkaseoksen päälle, valuta päälle hunajaa ja makusi mukaan kanelia.

Yksi toinen herkku, mitä tässä kevään aikana on tullut nautittua, on Banaani-mango smoothie (kuva tuolla ihan ylhäällä). Tai oikeastaan se on niin paksua, että muistuttaa enemmänkin pehmistä. Harmi, etten muista ihan tarkkaan miten sitä tein. Perusidea on kuitenkin sama kuin kuuluisassa "banaanijätskissä". Kuoritaan ja pakastetaan pari banaania. Muutaman tunnin kuluttua otetaan ne pakkasesta, lisäksi pussillinen pakastemangoa (sulata tarvittaessa sen verran mikrossa, että blenderi ei hajoa). Laita hedelmät blenderiin ja lisää halutessasi jonkun verran turkkilaista jugurttia. Surauta sileäksi ja syö.

Pääsin muuten taas pariin uuteen Buzzador-kampanjaan! Lähipäivinä siis on tiedossa kokemuksia Nestlen Shredded wheat-muroista ja Pfizerin Thermacare-lämpötyynyistä.

2 kommenttia:

  1. Kiva kun palasit! Mullakin on ollut blogi tauolla, kun ei vaan ehdi ja jaksa. Tsemppiä uuteen ruokavalioon!

    VastaaPoista
  2. Kiitos! Katsotaan miten mulle käy tällä kertaa (sekä blogin että ruokavalion kanssa)! Tuntuu olevan niin ohimeneviä nämä hetket, kun ehtii ja jaksaa. Toivottavasti säkin jossain vaiheessa jaksat palata bloggailun pariin. :)

    VastaaPoista